Air-Comms Frequently Asked Questions


Air-Comms Frequently Asked Questions

 

Air-Comms Frequently Asked Questions

Veel gestelde vragen (algemeen)

Q  Hebben jullie vaste examendagen?
A  Wij houden geen examendagen. U kunt gewoon een afspraak maken wanneer het u past. Via het    contactformulier kunt u contact opnemen zodat we een datum en tijdstip overeen kunnen komen. Doorgaans kan dit op korte termijn; dezelfde week of de week er op.

De locaties waar wij veelvuldig examens afnemen zijn: Rotterdam, Schiphol, Hilversum, Blaricum, Lelystad en Eelde.  Bij meerdere kandidaten kan het examen bij u op een zelfgekozen locatie plaats vinden. Wij zijn 7 dagen per week beschikbaar en komen naar uw club, school of bedrijf.

Q  Kan ik contant betalen of pinnen?
A   De betaling dient binnen de gestelde termijn per bank of , voor betalingen vanaf een buitenlands bankrekening eventueel met Paypal te geschieden.
In sommige bijzondere gevallen worden contante betalingen geaccepteerd.

Q  Ik ben het origineel van mijn certificaat kwijt of het is verloren gegaan. Kan ik een duplicaat krijgen?
  Ja, dat is in principe mogelijk. Wettelijk zijn wij verplicht alle documentatie aangaande examens minimaal 5 jaar te bewaren. Daarna geldt geen bewaarplicht. U zult zich wel moeten kunnen legitimeren en er zijn administratiekosten aan verbonden.

 

Veel gestelde vragen (LPE)

 

Q  Waarom moeten wij dit LPE examen doen? Spreken wij niet voldoende Engels?
A   Deze test is door ICAO wereldwijd ingevoerd om de veiligheid in de luchtvaart te verbeteren. Zo weet bijvoorbeeld een Mexicaanse verkeersleider wat een vlieger wil wanneer hij/zij vraagt om een “emergency descent” of wanneer een “Low Pass” gemaakt moet worden om te controleren of het onderstel “down and locked” is . Ook in Nederland is de test een vereiste geworden. Het is formeel gezien gekoppeld aan de bevoegdheid om de Radiotelefonie te mogen plegen. Wanneer u deze LPE aantekening niet heeft is uw RT bevoegdheid dus niet geldig. Uw vliegbrevet blijft dat overigens wel.

Q  Kan ik bij Air-Comms ook Level 5 of 6 halen?
A   Ja, dat kan zeker! U dient wel kennis te hebben van Radiotelefonie, u dient het luchtvaartjargon te beheersen en u moet zich goed, duidelijk, genuanceerd en zonder misverstanden in het Engels verstaanbaar kunnen maken. Zie: ILenT LAB overzicht.

Q  Waar bestaat de test uit?
A   De test bestaat uit een  RT-luisterdeel en een mondeling interview. Deze zijn luchtvaartgericht op ‘work-related English’. Het gebruik van standaard en niet-routine RT valt hier ook onder.

Q  Wordt er algemeen Engels en grammatica getoetst?
A   Ja en nee; niet als doel. De zinsbouw, uitspraak en grammatica wordt wel mede beoordeeld in verband met duidelijke communicatie. Men mag bijvoorbeeld best een buitenlands of bijvoorbeeld Limburgs accent hebben, zolang dat het begrip maar niet in de weg staat. Verkeerd gebruik van de tijden of ontkenningen in het Engels kan daarentegen soms zeer verwarrend werken en zijn niet goed.

Q  Wordt de schrijfvaardigheid van het Engels getoetst?
 A   Nee, maar u kan gevraagd worden bij een luistertoets schriftelijk de antwoorden te noteren. De spelling of schrijfwijze van het Engels wordt echter niet meegenomen in de beoordeling. De test betreft alleen spreek- en luistervaardigheid.

Q  Wanneer krijg ik de uitslag en het certificaat?
A   U krijgt de uitslag en het certificaat uiterlijk binnen twee weken in de bus. Soms kan dit eerder; vaak ook op de dag zelf.

Q  Wat gebeurt er als ik het niet eens ben met de uitslag?
A   Mocht u het niet mee eens zijn met de beoordeling, dan sturen wij desgewenst de audio-opname van het examen naar een andere deskundige voor een ‘second-opinion’. Daarvoor hebben wij contact met taal- en operationele experts met kennis van het LPE  examen en de beoordelingscriteria. Het oordeel van deze deskundige is dan bindend.

Q  Als ik mijn LPE heb behaald, wordt dat dan op mijn brevet bijgeschreven?
 A   Jazeker, dat is nodig. Zelf moet u dit regelen bij het KIWA-register, eventueel via uw werkgever. U dient dus uw brevet te vernieuwen door de LPE aantekening met Level -eventueel tezamen met een behaalde RT licentie- te laten bijschrijven.

Q  Wie beoordelen, ofwel doen de ‘rating’ ter vaststelling van het ‘Level’?
A    Dat doen de vakspecialisten van Air-Comms zelf. Het gebeurt niet in het buitenland zoals men soms wel denkt.

Veel gestelde vragen (Radiotelefonie):


Q  Voor wie is EIR ‘en route Instrument Flight’  bedoeld?
A   Dit is met name bedoeld voor die VFR vliegers die VMC vertrekken en landen, maar onderweg een stuk IFR navigatie willen plegen, eventueel in IMC voor het “en route” gedeelte.

Q   Het E-boek: Ik dubbelklik op het pdf-bestand, maar hij open niet.
A   Windows: Adobe Reader opstarten. Klik linksboven op “Bestand” en vervolgens op “Openen”. Daarna kan de “boekfile” aangeklikt worden om daarna het wachtwoord in te vullen (indien van toepassing.
A    IOS: Wanneer u het bestand op de iPad wil openen en dat lukt niet, dan wordt er aangegeven dat het wachtwoord niet klopt. Bovenin het scherm kan gekozen worden om het bestand met Acrobat Reader te openen.

Q  Hoe verschilt jullie lesmateriaal met dat van Bas Vrijhof?
A  Het Air-Comms lesmateriaal is ontwikkeld voor de Theorie en de Praktijk examens. Dat van Bas Vrijhof alleen voor de Theorie. Het bevat bijvoorbeeld geen oefeningen of praktijkinformatie.

Q  Kan ik ook VFR overslaan en direct IFR doen?
A  Nee, dat mag niet

Noot:  Over een paar jaar zullen RT VFR en IFR in Europa 1 vak gaan worden voor de theorie. Wat dat zal gaan beteken voor de in Nederland verplichte Praktijkexamens is aan ILT.

Q  Kan ik ook online RT examen doen?
A  Ja dat kan. Er zijn geen vaste examendagen, het kan gewoon op afspraak.

Q  Wat gebeurt er als ik voor het examen (de ‘Praktijkvaardigheidstoets’) zak?
A  Dan kunt u, misschien na wat extra training, onbeperkt herkansen. Er moet wel weer examengeld betaald worden.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina.